Poznaj, doceń i wykorzystaj – o neuroróżnorodności w organizacji
Pomimo znaczących postępów w zakresie szerzenia idei Diversity & Inclusion w organizacjach, neurozróżnicowanie nadal stanowi w nich rzadkość.
To jednak tylko kwestia czasu, bo osoby neuroróżnorodne posiadają talenty, które mogą wnieść do zespołów więcej korzyści niż można by przypuszczać. Dlatego warto na temat neuróżnorodności dowiedzieć się więcej. A potem zrobić w jej kierunku pierwszy krok.
Poznaj, czym jest neuroróżnorodność
Definicja neuroróżnorodności, podawana przez Fundację a/typowi, podkreśla nietypowe (czyli odbiegające od większości ludzi) cechy umysłowe pewnej grupy osób. Część z nich otrzymała diagnozę w zakresie spektrum autyzmu, ADHD, specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksja, dyskalkulia) czy dyspraksji. Ale z różnych powodów niektórzy jeszcze nie zostali zdiagnozowani lub nigdy nie zostaną. Wszystkie te osoby są określane mianem neuroatypowych, a ze względu na swoje cechy są dyskryminowane i wykluczane. Także z rynku pracy. W Polsce zaledwie 2% osób ze zdiagnozowanym autyzmem jest aktywna zawodowo.
Według wspomnianej definicji neuroróżnorodność polega na wykorzystaniu potencjału osób neuroatypowych w środowisku pracy. Badania pokazują, że osoby ze spektrum autyzmu mają ponadprzeciętne umiejętności analityczne, potrafią zapamiętywać duże ilości danych, rozpoznawać wzorce i koncentrować się przez wiele godzin nad żmudnymi zadaniami. Osoby neuroatypowe są także kreatywne, mają wyobraźnię przestrzenną, dostrzegają szczegóły pomijane przez innych. To wyjątkowy zakres cech, który może być wykorzystany w wielu obszarach biznesu.
Doceń, dlaczego warto mieć w zespole osoby neuroróżnorodne
Otwarcie na różnorodność w organizacjach jest czasem postrzegane w kategoriach trendu. To jednak coś więcej niż moda, na co wskazują m.in.:
- Nieodwracalne zmiany społeczne, które przejawiają się wzrostem świadomości i wiedzy oraz potrzebą przynależności i włączenia różnych grup. Często takich, które wcześniej pozostawały w ukryciu lub na marginesie społeczeństwa. Pracownicy chcą pracować dla firm zaangażowanych społecznie i tolerancyjnych, w których każdy czuje się na miejscu.
- Niezaprzeczalne korzyści, jakie biznes czerpie z różnorodności. W przeciwieństwie do jednorodnych środowisk pracy, zróżnicowane zespoły są bardziej kreatywne, twórcze, zaangażowane i osiągają lepsze wyniki finansowe. Co potwierdzają badania.
- Postępujący niedobór talentów na rynku pracy zachęca firmy do poszukiwania specjalistów wśród osób, dla których rynek pracy był do tej pory zamknięty.
Osoby neuroróżnorodne w miejscu pracy mogą mieć także niezwykle cenny wkład w tworzeniu konkurencyjnych produktów i usług. Nie tylko ze względu na swój unikalny sposób postrzegania świata, ale także w zakresie dopasowania oferty do różnych grup klientów. W końcu świat jest różnorodny. Klienci również.
Wykorzystaj potencjał
Pełne wykorzystanie potencjału neuroróżnorodności w organizacji opiera się na zrozumieniu osób, które mają być częścią zespołu. Często nie wymaga to specjalnych nakładów finansowych, ale zmiany podejścia w zakresie standaryzacji pewnych procesów. Dotyczy to chociażby procesu rekrutacji – osoby neuroatypowe będą wypadały gorzej w trakcie standardowych rozmów kwalifikacyjnych niż mniej uzdolnione osoby neurotypowe. Wynika to chociażby z trudności w utrzymaniu kontaktu wzrokowego czy zrozumienia złożonych zdań. Inne procesy, które warto zweryfikować to np. onboarding, ewaluacja czy komunikacja wewnętrzna.
Osoby neuroróżnorodne mają też różne potrzeby w zakresie wykonywania swoich obowiązków. Czasem wymaga to aranżacji przestrzeni, w której taka osoba będzie czuła się bezpiecznie lub pozwolenia na pracę z domu. Czasem wystarczą słuchawki, które zniwelują otaczający ją szum i hałas. Zapewnienie właściwych warunków sprawi, że ich niezwykłe talenty mają szansę zabłysnąć i rozwinąć się. Z korzyścią dla siebie, organizacji i społeczeństwa.
Polityka neuroróżnorodności – liderzy, którzy wyznaczą kierunek
Budowanie kultury otwartości i włączenia wymaga zaangażowania całej organizacji, ale to liderzy wyznaczają kierunek zmian. Od ich wiedzy i umiejętności zależy sukces wdrażanej polityki neuroróżnorodności. Organizacje muszą więc zadbać o ich kompleksowe szkolenia w tym obszarze. Zrozumienie osób neuroatypowych pomoże liderom właściwie się z nimi komunikować i skuteczniej organizować ich pracę. Ważne jest wsparcie dla pozostałych członków zespołów. Pomimo tych wyzwań, dotychczasowe doświadczenia firm, które zaryzykowały i zainwestowały w neuroróżnorodność są bardzo pozytywne. Firmy takie jak: SAP, Microsoft, EY czy Procter & Gambel podkreślają, że korzyści znacznie przekraczają koszty.
Specjaliści w zakresie neuroróżnorodności podkreślają, że osoby z autyzmem czy ADHD nie wymagają leczenia, a wsparcia, włączenia i akceptacji. Środowiska biznesowe, dopasowując się do tych wytycznych i wychodząc im naprzeciw, zyskują zaangażowanych, szczęśliwych pracowników, zdywersyfikowane, kreatywne miejsce pracy i zadowolonych, szanujących markę klientów.