W momencie gdy zainteresuje ją jakaś tematyka i stwierdzi, że będzie ciekawa również dla innych pracowników, to podejmuje decyzję o zakupie. Zadowolona ze swojego wyboru umieszcza nieobowiązkowe szkolenie na platformie. Mija tydzień, miesiąc i ku jej zdziwieniu nikt nie jest zainteresowany kursem. Szkolenie jest atrakcyjne, wiedza uporządkowana, przedstawiona za pomocą infografik, animacji, ciekawych interakcji. Kasia nie wie, dlaczego pracownicy nie są zainteresowani i przejmuje się tym faktem, ponieważ jej przełożeni zaczynają dopytywać: czy wybór był właściwy?, czy można było pożyteczniej wykorzystać budżet zaplanowany na szkolenia pracowników?

Jaki błąd popełniła Kasia?

Zakupione szkolenie było jej subiektywnym wyborem pod wpływem emocji i danej chwili. Kasia kierowała się myślą, że „skoro ta tematyka zaciekawiła mnie, to spodoba się również pozostałym pracownikom”. Wydawało się, że atrakcyjne szkolenie od profesjonalnego dostawcy gwarantuje sukces. Mogłoby tak być, ale zabrakło dalszych działań. Ciekawa tematyka szkolenia, jego nowoczesność i intuicyjność to często za mało. Kasia nie przeprowadziła wcześniej badania potrzeb grupy docelowej oraz nie skupiła się na odpowiednich działaniach promocyjnych, dlatego jej kurs został niezauważony.

Właściwa grupa odbiorców

Każde szkolenie e-learningowe umieszczane na platformie w danej organizacji powinno być właściwie dobrane do grupy docelowej. W wyborze kursu online nie należy sugerować się własnymi preferencjami ani domysłami, a opierać się na zebranych i przeanalizowanych wcześniej danych. Zanim zostanie podjęta decyzja o zakupie, należy zbadać potrzeby, oczekiwania i poznać daną grupę odbiorców. W tym celu najlepiej jest przeprowadzić wśród pracowników ankiety oraz rozmowy z menadżerami. Dodatkowo trzeba być na bieżąco z aktualnymi trendami i wiedzieć, co dzieje się w świecie e-learningu.

Skuteczny mailing

Zakupione i umieszczone na platformie szkolenie e-learningowe należy odpowiednio zapowiedzieć pracownikom. Do takich działań najlepiej sprawdzi się mailing, w którym zawarta zostanie informacja o nowym kursie online. Ważne jest, aby nie kierować jednego, ogólnego komunikatu do wszystkich pracowników. Efekt takiej wiadomości będzie nadal niezadowalający. Trzeba zastanowić się, jaki problem ma dana grupa docelowa i jaką konkretną wartość zyska poprzez wzięcie udziału w tym kursie, a następnie opracować treść przekazu. Dobry nagłówek to sztuka, której poświęcono wiele książek. Warto przygotować sobie parę szablonów i sprawdzać, które cieszą się popularnością.

Materiały do pobrania

Do mailingu można dołączyć materiały zawierające wstępną wiedzę, związaną z danym kursem, np.: e-book, infografiki czy karty pracy. Trzeba pamiętać, że materiały te spełniają podwójną rolę. Po pierwsze muszą dawać pracownikowi konkretną wartość, a po drugie mają intrygować i zachęcać do zapoznania się z nowym szkoleniem e-learningowym.

Webinary – najpopularniejsza metoda promocji

Webinary są najpopularniejszym i najskuteczniejszym sposobem w promowaniu kursów. Można zaprosić eksperta, który w trakcie webinaru ciekawie wprowadzi uczestników w temat i zachęci do szkolenia online. Webinar może być również przeprowadzony w formie wywiadu, a także w wersji dla najbardziej odważnych i otwartych – można wyjść ze swojej strefy komfortu i samemu przygotować wprowadzenie do szkolenia, które zaintryguje pracowników. Webinar powinien zawierać wartościową wiedzę oraz czas na zadawanie pytań. Trzeba pamiętać, aby w pokoju webinarowym umieścić informację o promowanym szkoleniu, która będzie widoczna przez cały czas trwania webinaru. Najlepiej zaprojektować intrygujący, wyróżniający się baner, który zostanie dodany do pokoju webinarowego. Jeżeli jest taka możliwość, to można podpiąć pod baner link, który bezpośrednio będzie kierował na platformę do szkolenia e-learningowego.

Sekcja Q&A

Dobrą praktyką jest zebranie, a następnie udostępnienie pracownikom sekcji Q&A dotyczącej danego kursu. Pytania i odpowiedzi zebrane, np. podczas webinaru albo przesyłane przez pracowników mailem mogą mieć różną formę (krótkiego filmu lub tekstu).

Ścieżki edukacyjne

Kolejnym ciekawym sposobem jest tworzenie ścieżek/bloków tematycznych. Łączą one w jednym miejscu wszystkie działania związane z promocją oraz z samym kursem online. W obrębie ścieżki, którą przedstawiamy pracownikom (np. w mailingu) znajduje się zestaw zawierający zaproszenia na webinar, dodatkowe materiały (e-book, infografiki, pigułki wiedzy, podcast) oraz link do szkolenia lub szkoleń online w danej tematyce. Dzięki takim zabiegom, materiały szkoleniowe są łatwo dostępne dla pracowników.

Na koniec feedback

Ważne, aby po każdym szkoleniu zebrać feedback od uczestników. Może to być krótka ankieta, ocena za pomocą gwiazdek lub swobodna wypowiedź. Dzięki temu zdobędziemy dane, których analiza pomoże stworzyć strategię e-learningową w firmie.

Sukces szkolenia e-learningowego nie istnieje bez odpowiedniej promocji. Umiejętne wykorzystanie wspomnianych metod może pomóc w zdobyciu popularności danego kursu online wśród pracowników. Jeżeli jesteś pracownikiem działu L&D, odpowiadasz za szkolenia w swojej organizacji, skontaktuj się z nami, a my pomożemy Ci opracować strategię promocyjną szkolenia e-learningowego w Twojej firmie.

Udostępnij ten artykuł